31 Ιανουαρίου 2014

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι ζητούν από τον Πρύτανη του ΕΚΠΑ να ανακαλέσει πρόγραμμα επιμόρφωσης για την αξιολόγηση

ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr
 Είναι απαράδεκτο να εμπορευματοποιείται από δημόσιο Πανεπιστήμιο η «επιμόρφωση» σε νομοθέτημα της Πολιτείας, πολύ δε περισσότερο όταν πρόκειται για την αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών σε εποχές μνημονίων και διαθεσιμοτήτων. 
Την επισήμανση αυτή κάνει η Πανελλήνια Ένωση Σχολικών Συμβούλων με επιστολή προς τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών Θ. Πελεγρίνη και τον αναπληρωτή Α. Δουκουδάκη, ενώ ζητά την ματαίωση του προγράμματος.
Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Αξιότιμε Κε Πρύτανη του ΕΚΠΑ
Αξιότιμε Κε Αντιπρύτανη του ΕΚΠΑ Κε Α. Δουκουδάκη
Με λύπη μας η Πανελλήνια Ένωση Σχολικών Συμβούλων (ΠΕΣΣ) ενημερώθηκε για την προκήρυξη προγράμματος επιμόρφωσης από το Κέντρο Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών (ΕΚΠΑ), στο πλαίσιο του προγράμματος «Αξιολόγηση και Διασφάλιση Ποιότητας στην Εκπαίδευση», IB’ κύκλος με Κ.Ε. 11503, με επιστημονικό υπεύθυνο τον κ. Α. Δουκουδάκη και αντικείμενο:
«Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Εξειδίκευση επί του Π.Δ. 152) 10 ώρες (Κωδ. EV152) »
Το πρόγραμμα σύμφωνα με την προκήρυξη αφορά σε:              Δάσκαλους/Καθηγητές, Σχολικούς Συμβούλους και Διευθυντές Σχολικών Μονάδων.
Κόστος συμμετοχής 100 ευρώ !
Αξιότιμε Κε Πρύτανη του ΕΚΠΑ
Αξιότιμε Κε Αντιπρύτανη του ΕΚΠΑ Κε Α. Δουκουδάκη
Η ΠΕΣΣ περιμένει από τους Πανεπιστημιακούς Δασκάλους να σταθούν δίπλα στους Εκπαιδευτικούς με την διατύπωση έγκυρου επιστημονικού και κριτικού λόγου για τα επισυμβαίνοντα στην Εκπαίδευση και όχι να οργανώνουν προγράμματα που στηρίζονται στην αγωνία των Εκπαιδευτικών για την αξιολόγησή τους.
Είναι απαράδεκτο να εμπορευματοποιείται από δημόσιο Πανεπιστήμιο η «επιμόρφωση» σε νομοθέτημα της Πολιτείας, πολύ δε περισσότερο όταν πρόκειται για την αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών σε εποχές μνημονίων και διαθεσιμοτήτων. 
Η ΠΕΣΣ εκτιμώντας ότι η μεγάλη πλειοψηφία των Πανεπιστημιακών Δασκάλων κοντά στους οποίους σπουδάσαμε θα συμπαραταχθεί μαζί μας αρνούμενη να διαψεύσει τις προσδοκίες μας από αυτούς,
ΖΗΤΑΕΙ
την μη πραγματοποίηση του παραπάνω προγράμματος.

25 Ιανουαρίου 2014

Παιδαγωγός σε Συμπληγάδες Πέτρες

Ο φυσικός χώρος του/της Παιδαγωγού είναι το σχολείο σ' όλες του τις εκφάνσεις και βαθμίδες. Εκεί ο ίδιος/α έχει να διαχειριστεί, να διδάξει, να δημιουργήσει τις ανάλογες συνθήκες όπου παιδιά και έφηβοι αντίστοιχα, θα ανακαλύψουν τον εαυτό τους, τον έτερο άλλο -συμμαθητή τους- και θα αναπτύξουν τις ανάλογες δεξιότητες και ικανότητες που θα τους προετοιμάζουν για την αυριανή τους ζωή. Στον σχολικό χώρο έχουν λόγο αναφοράς συχνά και επιστήμονες -ψυχολόγοι, κοινωνιολόγοι κ.λπ.- οι οποίοι με τις ειδικές τους γνώσεις μπορούν να διευκολύνουν το έργο του δασκάλου και καθηγητή. Οι οδηγίες τους συχνά είναι και χρήσιμες και ικανές να δώσουν λύσεις σε μια σειρά ζητημάτων που αφορούν συμπεριφορές και δράσεις στο σχολείο και στην σχολική αίθουσα. Τον πρώτο όμως λόγο τον έχει ο παιδαγωγός που έχει μια σφαιρικότερη και πληρέστερη άποψη των σχέσεων και της δυναμικής που αναπτύσσεται μέσα στην τάξη, ανάμεσα σε μια πολυμορφία μαθητικού πληθυσμού. Ο παιδαγωγός όμως αυτός σήμερα βρίσκεται σε Συμπληγάδες Πέτρες και ομάδες πίεσης (Γονείς, Πολιτεία, ΟΤΑ, Συνδικαλιστικό Κίνημα κ.λ.π.) που αντιλαμβάνονται διαφορετικά τον ρόλο του, ασκούν επηρεασμούς διεκδικώντας τον έλεγχο. Το σκηνικό διαμορφώνει ένα περιβάλλον όπου ο/η εκπαιδευτικός χάνει την απαραίτητη ηρεμία και ελευθερία για να ασκήσει το έργο του. Τι φταίει; Φταίει ο ίδιος, η ανεπαρκής κάποιες φορές εκπαίδευσή του, η έλλειψη ενός κλίματος εμπιστοσύνης με την πολιτεία, η μόνιμη επωδός -της άρνησης σε όλα- του συνδικαλιστικού κινήματος, κάποιοι γονείς που βρίσκουν ευκαιριακά χώρο να εκφραστούν; Οι ιατρικοί επισκέπτες (όλοι όσοι προανέφερα) έρχονται και φεύγουν μέσα από το σχολείο και αφήνεται ο/η εκπαιδευτικός να φέρει σε πέρας ένα έργο συχνά δίχως όραμα και με την αίσθηση ότι είναι μόνος. Θεωρώ ότι πρέπει το παραπάνω κλίμα να ανατραπεί και την ευθύνη  έχουμε όλοι όσοι εμπλεκόμαστε στο πεδίο της εκπαίδευσης. Ένα πρώτο βήμα θα είναι η θετική διάθεση των εκπαιδευτικών να συμμετέχουν στις διαδικασίες της αυτο-αξιολόγησης και από την άλλη η  δημιουργία ενός κλίματος εμπιστοσύνης και αμοιβαίων δεσμεύσεων από τη μεριά της πολιτείας.
Παπαδόπουλος Πάρης

*Σχόλια:Αγαπητέ Πάρη,
με αφορμή το συγκεκριμένο πρόσφατο περιστατικό, το οποίο καλά κάνεις και δεν το αναφέρεις, αλλά δίνει όψεις των παιδαγωγικών του διαστάσεων, ήθελα να τονίσω και εγώ κάτι που ήδη το αναφέρεις.
Οι εκπαιδευτικοί όφελος θα έχουν από τη διαδικασία της αξιολόγησης και όχι απώλειες και κυρώσεις. Τα περί αντιθέτου είναι λόγια, αν το κράτος θέλει να "κάνει κάτι" δεν έχει ανάγκη από εκθέσεις αξιολογήσεις. Αντίθετα μάλιστα, αυτές είναι ανασταλτικός και δεσμευτικός παράγοντας ενάντια σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Η προσωπική μου αίσθηση από την μέχρι τώρα διαδικασία της αυτο-αξιολόγησης, έχω επισκεφθεί έως σήμερα 9 συλλόγους διδασκόντων, είναι ότι σε λίγο θα παρακαλάμε να αξιολογηθούμε και το κράτος θα επιθυμεί την όσο δυνατόν καθυστέρηση της εφαρμογής της για πολλούς και διάφορους λόγους, ένας από τους οποίους και ο οικονομικός.
Φιλικά,
Ανδρέας Πούλος
 
Ο Νικόλαος Σαλτερής μοιράστηκε την ανάρτηση του ιστολογίου σας στο Google+
Πολύ πετυχημένο το συμβολικό σχήμα που οικειοποιήθηκες Πάρι για να αποδώσεις ό,τι θεωρητικά θα καθόριζα ως συγκυριακή δυναμική του εκπαιδευτικού πεδίου στην Ελλάδα. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά στις τάξεις και τα σχολεία τους όσοι εκπαιδευτικοί αγαπούν τη δουλειά τους και θέλουν να την κάνουν καλά. για να έχουν ήσυχη τη συνείδησή τους, ενδιαφέρουν όλο και λιγότερο την πολιτική και συνδικαλιστική ελίτ που, σε συνθήκες γενικευμένης κρίσεις, αντί να απαγκιστρώνονται από την κλασική της επιδίωξη, δηλαδή τον έλεγχο (εκλογικό - συνειδησιακό) του εκπαιδευτικού σώματος προς όφελός της - βλέψη που μας έχει φέρει στην τραγική κατάσταση που είμαστε σήμερα - και να σκύψουν πάνω από το "πράγμα" καθαυτό, κάνουν τα πάντα να μείνουν αγκιστρωμένες στην επιθυμία ελέγχου,  θυσιάζοντας τα πάντα και πριν απ' όλα την κοινή κρίση, τη λογική και την αξιοπρέπεια των εκπαιδευτικών. Γιατί πώς αλλιώς μπορεί να ερμηνευθούν από τη μια μεριά ο παραληρηματικός λόγος για την καταστροφή που θα επιφέρει οποιαδήποτε μορφή αξιολόγησης στο "καταπληκτικό" σχολείο που όλοι ζούμε από τη μια και η επιδεικτική αδιαφορία για το τι συμβαίνει στο πεδίο από την άλλη, παρά ως συνειδητή ή ασυνείδητη τάση να μείνουμε εκεί που είμαστε; Με τη διαφορά ότι τα πράγματα δεν μένουν εκεί που ήταν, είτε εμείς το επιθυμούμε είτε όχι.  Τα καθημερινά προβλήματα που αυξάνουν και εμείς στεκόμαστε άφωνοι και άπραγοι απέναντί τους, χωρίς να διαθέτουμε εργαλεία για την αντιμετώπισή τους, ανάγλυφα το μαρτυρούν. Και βέβαια οι λύσεις δεν βρίσκονται ούτε στην αποστολή εγκυκλίων ούτε στις προσλήψεις προσωπικού και στην απουσία οποιασδήποτε μορφής προγραμματισμού, συλλογικού και προσωπικού προβληματισμού και συλλογικής δράσης για την αντιμετώπισή τους. Γιατί μη που πεις ότι θα λύσει π.χ, το πρόβλημα της διαχείρισης ενός μαθητή που είναι στο φάσμα και εκδηλώνει έντονες τάσεις επιθετικότητας οποιαδήποτε εγκύκλια διαταγή ή ο διορισμός ενός νέου συναδέλφου που δήθεν κάνει την παράλληλη στήριξη.
    

24 Ιανουαρίου 2014

Επιμόρφωση στελεχών εκπαίδευσης από το ΕΚΔΔΑ

http://www.ekdd.gr/ekdda/index.php/gr
Σε πλήρη εξέλιξη είναι η υλοποίηση της προγραμματικής συμφωνίας του Υπουργείου Παιδείας με το ΕΚΔΔΑ για την υποχρεωτική επιμόρφωση των στελεχών της εκπαίδευσης στις εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες που απαιτούνται για την απόκτηση πιστοποιητικών διοικητικής και καθοδηγητικής επάρκειας.

Σε πρώτη φάση υλοποιήθηκαν 8 ταχύρρυθμα προγράμματα διοικητικής επάρκειας με τη συμμετοχή 190 Διευθυντών και στελεχών εκπαίδευσης, καθώς και 9 προγράμματα καθοδηγητικής επάρκειας στα οποία συμμετείχαν 275 σχολικοί σύμβουλοι και στελέχη εκπαίδευσης.

Την επιμορφωτική περίοδο (Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 2013) υλοποιήθηκαν 18 ταχύρρυθμα προγράμματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κομοτηνή, Καβάλα, Πάτρα, Χανιά, Ηράκλειο, Καλαμάτα, Τρίπολη και Ρόδο, τα οποία παρακολούθησαν περίπου 540 υπηρετούντες σχολικοί σύμβουλοι και διευθυντές εκπαίδευσης.
Αντίστοιχα προγράμματα για σχολικούς συμβούλους πρόκειται να υλοποιηθούν έως τον Φεβρουάριο του 2014 και στις περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας (Κοζάνη), Ηπείρου (Ιωάννινα), Θεσσαλίας (Λάρισα), Στερεάς Ελλάδας (Λαμία), Βορείου Αιγαίου (Μυτιλήνη) και Ιονίων Νήσων (Κέρκυρα).
Αμέσως μετά θα ξεκινήσουν τα προγράμματα εκτεταμένης διάρκειας για Διευθυντές σχολικών μονάδων και στελεχών εκπαίδευσης, τα οποία εκτός από τη θεωρητική επιμόρφωση διάρκειας 96 ωρών, περιλαμβάνουν και πρακτική άσκηση σε Διευθύνσεις ή Γραφεία Εκπαίδευσης, διάρκειας 80 διδακτικών ωρών. Η επιλογή των συμμετεχόντων σ΄ αυτά θα γίνει με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας και έπειτα από κλήρωση.

21 Ιανουαρίου 2014

Αυτοαξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας



http://aee.iep.edu.gr/
Η ΑΕΕ (Αυτο-Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Έργου) στηρίζεται στην παραγωγή και αξιοποίηση εκπαιδευτικών τεκμηρίων από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.
 Στη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης λαμβάνονται υπόψη τεκμήρια από τον ατομικό φάκελο (portfolio) των εκπαιδευτικών και τεκμήρια της σχολικής μονάδας (ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία για το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο) ), )  τα οποία αντιστοιχούν στις ακόλουθες αναλυτικές/ ερμηνευτικές κατηγορίες του εκπαιδευτικού έργου: Δεδομένα του σχολείου, Διαδικασίες του σχολείου, Αποτελέσματα του σχολείου.
Σε καθεμία από τις παραπάνω κατηγορίες, η σχολική πραγματικότητα προσδιορίζεται μέσα από τρία επίπεδα ανάλυσης: α) Τομείς, β) Δείκτες ανά τομέα, Κριτήρια ανά δείκτη.
Κάθε επίπεδο ανάλυσης έχει τα δικά του ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και συμβάλλει με διαφορετικό τρόπο στη διαδικασία και στα αποτελέσματα της αξιολόγησης. Επίσης οι τομείς, οι δείκτες και τα κριτήρια αποκτούν διαφορετική σημασία κατά την υλοποίηση του εκπαιδευτικού έργου και η αξία τους επηρεάζεται από τις διαφορές μεταξύ των σχολικών μονάδων

Η συλλογική εσωτερική αξιολόγηση ή αυτοαξιολόγηση:
Δεν έχει στόχο τον έλεγχο, αλλά τη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου.
Κινητοποιεί όλους τους παράγοντες της εκπαιδευτικής κοινότητας, ενισχύει τις σχέσεις εμπιστοσύνης και αμοιβαιότητας μεταξύ τους, προωθεί την αλλαγή της κουλτούρας του σχολείου.
Παρέχει στους εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα να συνειδητοποιήσουν με συγκεκριμένο τρόπο τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του σχολείου.



Αξιοποίηση εκπαιδευτικού υλικού και ανάπτυξη μεθόδων και εργαλείων έρευνας 
Τα σχολεία οργάνωσαν ομάδες εργασίας (66%), αξιοποίησαν σχετική  βιβλιογραφία (66%), συγκέντρωσαν δεδομένα από τα αρχεία του σχολείου (95%) , πληροφορίες από μαθητές και γονείς (50%) και ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων (35%). 
Επίσης τα σχολεία εφάρμοσαν και αξιοποίησαν ποικιλία  μεθόδων και ερευνητικών εργαλείων, όπως : ερωτηματολόγια (86%), παρατήρηση (29%) και συνέντευξη (32%). 
Εντοπίζει αδυναμίες, αποσαφηνίζει προβλήματα, δημιουργεί προϋποθέσεις για πρωτοβουλίες και ανάληψη καινοτόμων δράσεων, διαμορφώνει συνθήκες για βελτίωση των εκπαιδευτικών πρακτικών.
Εμπεδώνει συνεργατικές συμπεριφορές, αναδεικνύει θετικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, διαχέει καλές πρακτικές και υποδεικνύει πεδία για αυτομόρφωση και επιμόφωση.
Καλλιεργεί τη συνευθύνη και την αυτοδέσμευση, καθώς εμπλέκει τους εκπαιδευτικούς σε κοινά αποφασισμένες δράσεις και τους δεσμεύει απέναντι σε δικούς τους σχεδιασμούς.

Δείκτες με θετική αποτίμηση (οι οποίοι αξιολογήθηκαν ως περιοχές χωρίς προβλήματα ή με θετικά στοιχεία περισσότερα από αρνητικά):
-    Σχέσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών (94%)  
-    Παρακολούθηση της φοίτησης και της σχολικής διαρροής (93%) 
-    Διαμόρφωση και εφαρμογή του   σχολικού προγράμματος (93%)  
-    Συντονισμός σχολικής ζωής (92%)  
-   Σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών/μαθητών   και μαθητών μεταξύ τους (92%)  
Δείκτες με αρνητική αποτίμηση (οι οποίοι αξιολογήθηκαν ως περιοχές με αρκετά σοβαρά προβλήματα ή με αρνητικά στοιχεία περισσότερα από θετικά):
-    Οικονομικοί πόροι του σχολείου (60%)
-Υποστήριξη της επιστημονικής-παιδαγωγικής κατάρτισης και εξέλιξης των εκπαιδευτικών (49%)
-    Χώροι του σχολείου (45%)
-    Εξοπλισμός του σχολείου (39%)    

http://www.slideshare.net/parispapadopouoos/ss-28374310

ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
  1. Νόμος 3848/2010: «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού – καθιέρωση κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις». Στο άρθρο 32 ορίζεται η διαδικασία προγραμματισμού και αξιολόγησης της δράσης των σχολικών μονάδων, τα υπηρεσιακά όργανα που είναι υπεύθυνα για την κατάρτιση και τη γνωστοποίηση των προγραμμάτων δράσης και των εκθέσεων αξιολόγησης των σχολικών μονάδων.
  2. Νόμος 3966/2011: «Θεσμικό πλαίσιο των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων, Ίδρυση Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Οργάνωση του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος» και λοιπές διατάξεις». Στο άρθρο 50 ορίζεται «η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων και του προσωπικού τους».
  3. Υπουργική Απόφαση Φ/361.22/116672/Δ1 της 01/10/2012: «Ορισμός κριτηρίων αξιολόγησης διευθυντών και εκπαιδευτικών στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία». Στην Απόφαση ορίζονται αναλυτικά το περιεχόμενο και η η μοριοδότηση των κριτηρίων αξιολόγησης διευθυντών και εκπαιδευτικών στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία.
  4. Υπουργική Απόφαση 15/03/2013: «Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας – Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης». Στην Υπουργική Απόφαση ορίζονται ο σκοπός, το πεδίο εφαρμογής, το πλαίσιο και οι διαδικασία αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου (ΑΕΕ) στη σχολική μονάδα. Προσδιορίζονται επίσης η υποστηρικτική δομή του Παρατηρητηρίου της ΑΕΕ, καθώς και οι φορείς εποπτείας και αξιολόγησης σε περιφερειακό και σε κεντρικό επίπεδο.
Πηγή: Έντυπο ΙΕΠ "Η ΑΕΕ με μια ματιά"

20 Ιανουαρίου 2014

Κριτήρια αξιολόγησης των Εκπαιδευτικών (ετερο-αξιολόγηση)


Πέντε βασικά κριτήρια, τα οποία έχουν διαφορετικούς συντελεστές βαρύτητας, θα συνυπολογιστούν για την αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών. Το παιδαγωγικό κλίμα στις σχολικές αίθουσες, ο προγραμματισμός και η προετοιμασία της διδασκαλίας, οι διδακτικές ενέργειες και τα εκπαιδευτικά μέσα που χρησιμοποιεί ο εκπαιδευτικός θα προσμετρήσουν στον τελικό βαθμό που θα λάβουν. Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στις σχολικές μονάδες αξιολογούνται με τα ακόλουθα κριτήρια:
1. Εκπαιδευτικό περιβάλλον (συντελεστής βαρύτητας 0,75): Διαπροσωπικές σχέσεις και προσδοκίες. Παιδαγωγικό κλίμα στη σχολική τάξη. Οργάνωση της σχολικής τάξης.
2. Σχεδιασμός, προγραμματισμός και προετοιμασία της διδασκαλίας (συντελεστής βαρύτητας 0,50): Βαθμός αντίληψης των δυνατοτήτων και αναγκών των μαθητών για τη διαμόρφωση του σχεδιασμού της διδασκαλίας.
3. Διεξαγωγή της διδασκαλίας και αξιολόγηση των μαθητών (συντελεστής βαρύτητας 1,25): Προετοιμασία μαθητών για τη διδασκαλία. Διδακτικές ενέργειες και εκπαιδευτικά μέσα. Ενέργειες μαθητών κατά τη διαδικασία μάθησης. Εμπέδωση της νέας γνώσης και αξιολόγηση των μαθητών.
4. Υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια (συντελεστής βαρύτητας 1,50): Τυπικές υπαλληλικές υποχρεώσεις. Συμμετοχή στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στην αυτοαξιολόγησή της. Επικοινωνία και συνεργασία με γονείς και φορείς.
5. Επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη (συντελεστής βαρύτητας 1): Τυπικά προσόντα και επιστημονική ανάπτυξη. Επαγγελματική ανάπτυξη.
Πηγή: Έθνος


Πέντε βασικά κριτήρια, τα οποία έχουν διαφορετικούς συντελεστές βαρύτητας, θα συνυπολογιστούν για την αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών. Το παιδαγωγικό κλίμα στις σχολικές αίθουσες, ο προγραμματισμός και η προετοιμασία της διδασκαλίας, οι διδακτικές ενέργειες και τα εκπαιδευτικά μέσα που χρησιμοποιεί ο εκπαιδευτικός θα προσμετρήσουν στον τελικό βαθμό που θα λάβουν. Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στις σχολικές μονάδες αξιολογούνται με τα ακόλουθα κριτήρια: 1. Εκπαιδευτικό περιβάλλον (συντελεστής βαρύτητας 0,75): Διαπροσωπικές σχέσεις και προσδοκίες. Παιδαγωγικό κλίμα στη σχολική τάξη. Οργάνωση της σχολικής τάξης. 2. Σχεδιασμός, προγραμματισμός και προετοιμασία της διδασκαλίας (συντελεστής βαρύτητας 0,50): Βαθμός αντίληψης των δυνατοτήτων και αναγκών των μαθητών για τη διαμόρφωση του σχεδιασμού της διδασκαλίας. 3. Διεξαγωγή της διδασκαλίας και αξιολόγηση των μαθητών (συντελεστής βαρύτητας 1,25): Προετοιμασία μαθητών για τη διδασκαλία. Διδακτικές ενέργειες και εκπαιδευτικά μέσα. Ενέργειες μαθητών κατά τη διαδικασία μάθησης. Εμπέδωση της νέας γνώσης και αξιολόγηση των μαθητών. 4. Υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια (συντελεστής βαρύτητας 1,50): Τυπικές υπαλληλικές υποχρεώσεις. Συμμετοχή στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στην αυτοαξιολόγησή της. Επικοινωνία και συνεργασία με γονείς και φορείς. 5. Επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη (συντελεστής βαρύτητας 1): Τυπικά προσόντα και επιστημονική ανάπτυξη. Επαγγελματική ανάπτυξη. Πηγή: Έθνος Διαβάστε περισσότερα: Δείτε τον τρόπο και τα κριτήρια Αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
Πέντε βασικά κριτήρια, τα οποία έχουν διαφορετικούς συντελεστές βαρύτητας, θα συνυπολογιστούν για την αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών. Το παιδαγωγικό κλίμα στις σχολικές αίθουσες, ο προγραμματισμός και η προετοιμασία της διδασκαλίας, οι διδακτικές ενέργειες και τα εκπαιδευτικά μέσα που χρησιμοποιεί ο εκπαιδευτικός θα προσμετρήσουν στον τελικό βαθμό που θα λάβουν. Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στις σχολικές μονάδες αξιολογούνται με τα ακόλουθα κριτήρια: 1. Εκπαιδευτικό περιβάλλον (συντελεστής βαρύτητας 0,75): Διαπροσωπικές σχέσεις και προσδοκίες. Παιδαγωγικό κλίμα στη σχολική τάξη. Οργάνωση της σχολικής τάξης. 2. Σχεδιασμός, προγραμματισμός και προετοιμασία της διδασκαλίας (συντελεστής βαρύτητας 0,50): Βαθμός αντίληψης των δυνατοτήτων και αναγκών των μαθητών για τη διαμόρφωση του σχεδιασμού της διδασκαλίας. 3. Διεξαγωγή της διδασκαλίας και αξιολόγηση των μαθητών (συντελεστής βαρύτητας 1,25): Προετοιμασία μαθητών για τη διδασκαλία. Διδακτικές ενέργειες και εκπαιδευτικά μέσα. Ενέργειες μαθητών κατά τη διαδικασία μάθησης. Εμπέδωση της νέας γνώσης και αξιολόγηση των μαθητών. 4. Υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια (συντελεστής βαρύτητας 1,50): Τυπικές υπαλληλικές υποχρεώσεις. Συμμετοχή στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στην αυτοαξιολόγησή της. Επικοινωνία και συνεργασία με γονείς και φορείς. 5. Επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη (συντελεστής βαρύτητας 1): Τυπικά προσόντα και επιστημονική ανάπτυξη. Επαγγελματική ανάπτυξη. Πηγή: Έθνος Διαβάστε περισσότερα: Δείτε τον τρόπο και τα κριτήρια Αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.

15 Ιανουαρίου 2014

Σεμινάριο Φυσικών Επιστημών στη Χαλκιδική

Υλοποιήθηκε σήμερα σεμινάριο ενδοσχολικής επιμόρφωσης στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Μουδανιών σε συνεργασία με τον Σχολικό Σύμβουλο Κο Κελεσίδη Βαγγέλη της 2ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Π.Ε. Ν. Χαλικιδικής με αντικείμενο την : Επικοικοδομητική προσέγγιση στο μάθημα: Ερευνώ & Ανακαλύπτω.
Ευχαριστώ τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς για τις ενδιαφέρουσες απόψεις και τη συνεργασία που αναπτύξαμε.
 Π.Π.

8 Ιανουαρίου 2014

Πώς θα γίνει η αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών;

Στην τελική ευθεία βρίσκεται η αξιολόγηση όλων των εκπαιδευτικών 
προκειμένου να ξεκινήσει τις επόμενες ημέρες.
Η αξιολόγηση θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, επιθεωρήσεις στις αίθουσες διδασκαλίας, ενώ θα διενεργείται ανά τριετία. Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, δάσκαλοι και καθηγητές θα επιβραβεύονται όταν αποδεικνύεται η σωστή προετοιμασία των μαθητών στην τάξη αλλά και η υπηρεσιακή τους συνέπεια.
Πώς θα γίνει η αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών
Επισημαίνεται ότι θα ισχύσουν πέντε βασικά κριτήρια με διαφορετικούς συντελεστές βαρύτητας, τα οποία θα προσμετρηθούν στον τελικό βαθμό που θα προκύψει.
Οσοι εκπαιδευτικοί μάλιστα χαρακτηρίζονται ελλιπείς σε περισσότερα του ενός κριτήρια, θα κρίνονται συνολικά ελλιπείς ανεξαρτήτως συνολικής βαθμολογίας.
Οι εκπαιδευτικοί θα ελέγχονται, μεταξύ άλλων, για τις διαπροσωπικές σχέσεις με τους μαθητές τους, για το παιδαγωγικό κλίμα που δημιουργούν μέσα στις σχολικές τάξεις και τα εκπαιδευτικά μέσα που χρησιμοποιούν.
Δάσκαλοι και καθηγητές αξιολογούνται για την εκπαιδευτική τους ικανότητα από τους σχολικούς συμβούλους, στην υπηρεσιακή περιφέρεια των οποίων ανήκουν οι σχολικές μονάδες, ενώ αν υπηρετούν σε περισσότερες από μία μονάδες αξιολογούνται από τους σχολικούς συμβούλους της περιφέρειας όπου υπηρετούν περισσότερες ώρες.
Πηγή: Ethnos.gr

ΤΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΑΕΕ

ΔΗΜΟΤΙΚΗ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΤΟΜΟΣ Ι:  ΒΑΣΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Περιλαμβάνει σύντομη αναφορά στις βασικές διαστάσεις της αυτοαξιολόγησης και παρουσιάζει συνοπτικά το πλαίσιο κατηγοριοποίησης του εκπαιδευτικού έργου σε πεδία, δείκτες και κριτήρια εντάσσοντάς την στον ετήσιο κύκλο προγραμματισμού και αξιολόγησης του έργου της Σχολικής Μονάδας
ΤΟΜΟΣ ΙΙ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Τα κείμενα του παρόντος τόμου βοηθούν τους εκπαιδευτικούς στη συστηματική οργάνωση και ανάπτυξη των διαδικασιών της ΑΕΕ κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Δίδεται έμφαση σε ζητήματα όπως η κατανόηση της αλληλεξάρτησης και της αλληλεπίδρασης των επιμέρους διαδικασιών μεταξύ τους, ο καθορισμός εφικτών στόχων, η τήρηση σταθερών βημάτων κατά την εφαρμογή τους, και η δημιουργία των προϋποθέσεων για την εδραίωση των αλλαγών στις δομές, τη λειτουργία και την κουλτούρα του σχολείου.
ΤΟΜΟΣ ΙΙΙ: ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ
Γίνεται αναφορά στη μεθοδολογία και στα εργαλεία διερεύνησης των δεικτών αξιολόγησης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου στη σχολική μονάδα. Το υλικό αυτό αποτελεί ένα ενδεικτικό ερευνητικό πλαίσιο και συνιστά μια πρόταση προσέγγισης και διερεύνησης η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί από τις ομάδες εργασίας στη σύνταξη της ετήσιας έκθεσης αξιολόγησης, στη διαδικασία της γενικής εκτίμησης της εικόνας του σχολείου και στη συστηματική διερεύνηση των δεικτών ποιότητας.

ΤΟΜΟΣ IV: ΣΧΕΔΙΑ ΔΡΑΣΗΣ (Πλαίσιο ανάπτυξης και παραδείγματα)
Εδώ προτείνονται διαδικασίες για την ανάπτυξη, υλοποίηση, παρακολούθηση και αξιολόγηση από τη σχολική μονάδα σχεδίων δράσης με στόχο τη βελτίωση συγκεκριμένων πτυχών του εκπαιδευτικού έργου. Επιπλέον, επισυνάπτονται και ορισμένα παραδείγματα σχεδίων δράσης.
 
ΤΟΜΟΣ V: ΣΧΕΔΙΑ ΕΚΘΕΣΕΩΝ
Στο υλικό αυτό περιλαμβάνονται σχέδια εκθέσεων και έντυπα για την καταγραφή και την παρουσίαση των πληροφοριών που συνδέονται με την υλοποίηση των επιμέρους σταδίων της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου στις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας (Δημοτικής) Εκπαίδευσης. Το υλικό περιλαμβάνει επίσης σχέδιο της ετήσιας έκθεσης αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου, καθώς και σχέδιο έκθεσης των αποτελεσμάτων ενός σχεδίου δράσης.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου / Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα - Σχέδια Εκθέσεων

3 Ιανουαρίου 2014

Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Εξ Αποστάσεως – επτά (7) μήνες


 Η  Διεύθυνση  Δευτεροβάθμιας  Εκπαίδευσης  Κιλκίς  σε  συνεργασία  με :
1.    Πανεπιστημιακά  Ιδρύματα  του  εσωτερικού  και  του  εξωτερικού,
2.    Διευθύνσεις  Δευτεροβάθμιας  και  Πρωτοβάθμιας  Εκπαίδευσης,
3.    Σχολικούς Συμβούλους,
4.    Στελέχη της εκπαίδευσης  και  άλλους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας,
θα  πραγματοποιήσουν εισαγωγική Επτάμηνη (7) Επιμόρφωση Εξ  Αποστάσεως, από Φεβρουάριο  έως  Σεπτέμβριο  του 2014  με  θέματα :
                    1. ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
                    2. ΣΧΟΛΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
                    3. ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ
                    4. ΘΕΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
             5. ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΩΣ ΜΕΣΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

και  με  τη  χρήση :
Α. Δια ζώσης συναντήσεων διάρκειας τριών (3) διδακτικών ωρών η καθεμία, στην  αίθουσα   
    εκδηλώσεων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς και  ώρα  12:00  έως  
    15:00,
Β. Μελέτης εξ αποστάσεως με τη  χρήση του διαδικτύου και της πλατφόρμας ηλεκτρονικής
      μάθησης  Moodle  κατανεμημένες σε διάρκεια έξι (6) μηνών ανά θεματική ενότητα,
Γ. Μεικτή – Blended  Εκπαίδευση,
Δ. Μικροδιδασκαλιών, Εργασιών, περιπτώσεων μελέτης, ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής,
    πτυχιακής, παρακολουθήσεων,
Ε. ECTS.
   Η  επιμόρφωση  απευθύνεται  σε τριάντα (30)  εκπαιδευτικούς  Α’/θμιας  και  Β’/θμιας Εκπ/σης  και  τριάντα (30) Στελέχη  ανά θεματική ενότητα,  που ενδιαφέρονται  να  επιμορφωθούν.   Η   συμμετοχή  των  ενδιαφερομένων  είναι  δωρεάν  και θα  ακολουθήσει  έγγραφο με  το  πρόγραμμα  αναλυτικά  ανά  θεματική  ενότητα.         
                  ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr                             

2 Ιανουαρίου 2014

Εκπαιδευτικό Υλικό

Ενδιαφέρουν
1. "Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου δέχεται αιτήσεις εισδοχής στα Προγράμματα Σπουδών του για το ακαδημαϊκό έτος 2014-2015 (έναρξη: Σεπτέμβριος 2014). Οι αιτήσεις υποβάλλονται μόνο ηλεκτρονικά, μέσω του ακόλουθου συνδέσμου : http://portal.ouc.ac.cy/applicants.aspx
 Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων είναι η Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2014.  Για πληροφόρηση που αφορά στα προσφερόμενα Προγράμματα Σπουδών (περιγραφή, προϋποθέσεις εισαγωγής, διάρθρωση, κόστος κτλ) μπορείτε να ανατρέξετε στην ιστοσελίδα του ΑΠΚΥ:
2. 3ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας: "Για την αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στη διδακτική πράξη" -δικτυακός τόπος συνεδρίου: http://hmathia14.ekped.gr/, Νάουσα, 4-6 Απριλίου 2014, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων  και της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ημαθίας.
Το συνέδριο διοργαμώνουν οι Ενώσεις εκπαιδευτικών:
3.      Παράρτημα Ένωσης Ελλήνων Φυσικών Ημαθίας σε συνεργασία με: το Δήμο Νάουσας, τη Δ/νση Δ/θμιας Εκπ/σης Ν. Ημαθίας, τη Δ/νση Π/θμιας Εκπ/σης Ν. Ημαθίας και το Σύλλογο Επιμορφωτών ΤΠΕ@Ε.
3. Όλα τα λογισμικά του πρώην Παιδαγωγικού Ινστιτούτου "τρέχουν"  διαδικτυακά στη σελίδα: http://ts.sch.gr/software 
4. Ψηφιακό σχολείο (όλα τα σχολικά εγχειρίδια σε ψηφιακή μορφή – κάποια από αυτά σε διαδραστική μορφή)
π.χ. διαδραστικό βιβλίο γεωγραφίας Ε ΄ τάξης
 5. Το Φωτόδεντρο είναι το Πανελλήνιο Ψηφιακό Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων (εμπλουτίζεται διαρκώς)
Τα Αναλυτικά Προγράμματα των Διδακτικών Αντικειμένων στα Δημοτικά Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στην ιστοσελίδα της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής http://attik.pde.sch.gr/pages/eaep.htm Αναλυτικά:
§  Αγγλική Γλώσσα [20-7-2010]
§  Εικαστικά [20-7-2010]
§  Θεατρική Αγωγή [20-7-2010]
§  Μουσική [20-7-2010]
§  Φυσική Αγωγή [20-7-2010]

Οι ιστοσελίδες του μήνα
Το ιστολόγιο του Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών του 9ου Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου. Για εξαιρετικές προτάσεις (του Νεκτάριου Τσαγλίωτη) σε κάθε θεματική ενότητα πατήστε στα σχέδια εργασίας
Δικτυακοί τόποι για τη διδασκαλία της Μελέτης Περιβάλλοντος και της Γεωγραφίας στο Δημοτικό Σχολείο.
http://e-geografia.eduportal.gr/ (ενημερώθηκα από το συνάδελφο Σαλονικίδη Γιάννη)

Τα ιστολόγια του μήνα
Ιστολόγιο με άφθονο υλικό για τις ΤΠΕ
"Ιδέες για δασκάλους": Ένα δροσερό ιστολόγιο

Οι ταινίες του μήνα
Ομιλία-παρουσίαση του Ευγένιου Τριβιζά με θέμα «lets imagine» που σχετίζεται τόσο άμεσα με τη δουλειά μας και τους μαθητές μας.
Με μια διαφορετική ματιά: Κλήμης Πυρουνάκης (ενημερώθηκα από το συνάδελφο Σουδία Γιάννη)

ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Επισκέψεις - Καινοτόμες Δράσεις - Σχέδια Εργασίας
Τα Πακέτα eTwinning παρέχουν μία βάση στους εκπαιδευτικούς, που αναζητούν συγκεκριμένες ιδέες για το πώς να εφαρμόσουν ένα Ευρωπαϊκό έργο συνεργασίας. Τα πακέτα μπορούν να χρησιμοποιηθούν όπως έχουν ή να προσαρμοστούν.
 Κάθε πακέτο περιλαμβάνει: Λεπτομέρειες, Παιδαγωγικούς στόχους, Διαδικασία, Αξιολόγηση, Παρακολούθηση, Συνδέσμους, Σχόλια
Ενότητα: Εκπαιδευτικό υλικό: Φυσικές Επιστήμες
Δικτυακός τόπος με άφθονο υλικό για πολλές ενότητες των Φυσικών Επιστημών
Πώς μεγαλώνει ένα φυτό;
http://www.firstschoolyears.com/science/living/interactive/growing-plants.swf  Παιχνίδι – διαθεματική προσέγγιση (είναι στα αγγλικά)
Ενότητα: Εκπαιδευτικό υλικό: Μαθηματικά
Δικτυακός τόπος με άφθονο υλικό για πολλές θεματικές ενότητες των Μαθηματικών
Το πρόβλημα της εβδομάδας (Από τον ιστότοπο "Μαθηματικά της Φύσης και της Ζωής")
Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας! (από το ιστολόγιο "Ιδέες για δασκάλους")

http://ideesgiadaskalous.blogspot.gr/2013/11/propaideia-mprelok.html

Ενότητα: Εκπαιδευτικό υλικό: Μαθήματα: Γλώσσα

Τα μέρη του λόγου σε βιβλιαράκι  (από το ιστολόγιο "Ιδέες για δασκάλους")

http://ideesgiadaskalous.blogspot.gr/2013/11/ta-meri-tou-logou-vivliaraki.html

Ενότητα: Εκπαιδευτικό υλικό: Λογισμικά - Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία
Χρήσιμα εργαλεία WEB 2.0
http://teleytaiothranio.blogspot.gr/2012/09/thinglink.html "Φτιάξτε διαδραστικές ηλεκτρονικές αφίσες με το thinglink και αφήστε τους μαθητές σας να τις εξερευνήσουν" [δυο δάσκαλοι του 60ού Δημοτικού Σχολείου Πάτρας, η Δήμητρα Μυλωνάκη και ο Γιάννης Παναγιωτόπουλος]
Για τη δημιουργία «σύννεφων» λέξεων)
Η υπηρεσία της εφαρμογής google earth «street view» δίνει τη δυνατότητα να περιηγηθεί κάποιος/α σε αξιοθέατα, πόλεις κ.λπ.
Ενότητα: Εκπαιδευτικό υλικό: Μαθήματα: Γενικά
Οι εικονικές περιηγήσεις είναι αξιοποιήσιμες στη διδασκαλία πολλών μαθημάτων και ενοτήτων.
Αναζητήστε με λέξεις κλειδιά: Εικονικές/η περιηγήσεις/η  +π.χ. Ακρόπολή ή Αγία Σοφία ή …

Εικονικές περιηγήσεις εντός και εκτός Ελλάδας Πηγή: Ιδέες εκπαίδευσης και άλλα πολλά!

http://1oholargou.wordpress.com/schedule/virtual-tours/   Πηγή: 1ο Δημοτικό Σχολείο Χολαργού

Εκπαιδευτικό υλικό: Μαθήματα: Μελέτη περιβάλλοντος
Η συνάδελφος Στέλα Κουτσουράκη, Σχολική Σύμβουλος στο Νομό Ηρακλείου, μου προώθησε (και την ευχαριστώ θερμά για αυτό) το υλικό 3 προγραμμάτων που παραπέμπουν τα παρακάτω links. Όπως μου γράφει «Τα 3 προγράμματα έχουν εκπονηθεί από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης με τη συνεργασία Σχολικών Συμβούλων του Ηρακλείου. Έχει εκπονηθεί αναλυτικός οδηγός εκπαιδευτικού για καθένα και υποστηρικτικό υλικό (όλα κατεβαίνουν). Εμείς εδώ έχουμε επιμορφώσει τους εκπαιδευτικούς σε συνεργασία με το Μουσείο, εφαρμόζουν τα προγράμματα και τα έχουν βρει μια εξαιρετική μεθοδολογική πρόταση. Ίσως φανούν χρήσιμα και στους εκπαιδευτικούς της περιφέρειάς σου.»

Εκπαιδευτικό υλικό: Μαθήματα: Ιστορία
Παρουσιάσεις για το μάθημα της Ιστορίας της Δ΄ τάξης

Εκπαιδευτικό υλικό: Μαθήματα: Γεωγραφία
Παραμυθένιο ταξίδι στους κόλπους και τα ακρωτήρια της Ελλάδας! (από το ιστολόγιο "Ιδέες για δασκάλους")
Επισκέψεις - Καινοτόμες Δράσεις - Σχέδια Εργασίας
Καλύτερη ζωή - δράσεις για σχολεία (WWF)
Τα Πακέτα eTwinning παρέχουν μία βάση στους εκπαιδευτικούς, που αναζητούν συγκεκριμένες ιδέες για το πώς να εφαρμόσουν ένα Ευρωπαϊκό έργο συνεργασίας. Τα πακέτα μπορούν να χρησιμοποιηθούν όπως έχουν ή να προσαρμοστούν.
 Κάθε πακέτο περιλαμβάνει: Λεπτομέρειες, Παιδαγωγικούς στόχους, Διαδικασία, Αξιολόγηση, Παρακολούθηση, Συνδέσμους, Σχόλια

Εκπαιδευτικό υλικό: Διδακτικές αρχές -Στρατηγικές - Ιδέες –Προτάσεις
Πώς μαθαίνουν οι μαθητές; (Στέλλα Βοσνιάδου)

Ενδιαφέρουσες προτάσεις από το ιστολόγιο «Ιδέες για δασκάλους» (ενημερώθηκα από τους συναδέλφους Τσαμουρά Κώστα & Μακρίδη Ζαφείρη).
Και τώρα; Τι; Δραστηριότητες για τους γρήγορους!  
Ο "μυστικός" μαθητής της εβδομάδας! 

Το Διδακτικό Υλικό προτείνει ο συνάδελφος Πήλιουρας Παναγιώτης