28 Φεβρουαρίου 2014

Ο Ευήνιος Δάσκαλος

Εὐήνιος, ον, (ἡνία) εὐπειθὴς εἰς τὰς ἡνίας, εὐχερῶς συρόμενος,ευήνιος — ο (ΑΜ εὐήνιος, ον) 1. ο υπάκουος στα ηνία, αυτός που κυβερνιέται εύκολα με χαλινάρι (α. «εὐήνια ὀχήματα» β. «ἵπποι εὐηνιώτατοι», Πλάτ.) 2. (για ανθρώπους) αυτός που χειραγωγείται εύκολα, ο εύπλαστος μσν. (το ουδ. πληθ. ως επίρρ.) εὐήνια με υπακοή …
Ο δάσκαλος είναι πάνω απ΄όλα πολιτικός έλεγε ο Freire εννοώντας ότι βασικός του στόχος είναι ή θα έπρεπε να είναι η βελτίωση των συνθήκων ζωής των μαθητών και μαθητριών του. Ο εκπαιδευτικός άλλωστε ακόμη κι όταν δεν έχει την εξουσία να εφαρμόσει αυτό που είναι κοινωνικά δίκαιο και επιστημονικά εφικτό χρειάζεται να το γνωρίζει έτσι ώστε να μπορεί να το χρησιμοποιεί σαν κριτήριο αξιολόγησης όταν καλείται να κρίνει νέα εκπαιδευτικά μέτρα (Τσιάκαλος-Η υπόσχεση της Παιδαγωγικής). Τι θέλω να πω; Απλά οι εκπαιδευτικοί έχουν λόγο για κάθε αλλαγή που συμβαίνει στην εκπαίδευση, δεν είναι και δε θα έπρεπε να είναι ούτε εύπλαστοι, ούτε ευήνιοι. Βέβαια δεν μπορούμε να είμαστε κι αφελείς. Δε διαμορφώνει η εκπαίδευση την κοινωνία παρά η κοινωνία την εκπαίδευση με βάση τις ανάγκες της και τα θέλω της. Όμως και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να εκφράσουν τα επιστημονικά και παιδαγωγικά τους επιχειρήματα ώστε οι όποιες αλλαγές να είναι προς το συμφέρον των παιδιών. Bottom up οι αλλαγές συναποφασίζονται από κάτω προς τα πάνω. Σήμερα οι εκπαιδευτικοί έχουν έναν διευρυμένο ρόλο καθώς πολλοί κοινωνικοί θεσμοί δεν μπορούν να λειτουργήσουν πάντα με την επάρκεια που θα έπρεπε. Το σχολείο μπορεί να παίξει τον ρόλο που του αρμόζει και οι εκπαιδευτικοί πέρα από κοντόφθαλμες και αρνητικές στάσεις και οπτικές μπορούν  να μην είναι απλά διεκπεραιωτές μιας εκπαιδευτικής πολιτικής παρά συνδημιουργοί και υλοποιητές. Γνωρίζω ότι συχνά βρίσκονται σε ανασφάλεια αισθανόμενοι να απειλούνται από ομάδες πίεσης (γονείς-υπουργείο παιδείας-στελέχη εκπ/σης), θεωρώ όμως πως και οι ίδιοι έχουν μερίδιο ευθύνης γι' αυτό. Φρονώ όμως πως πρέπει να εμπιστευτούμε τους δασκάλους μας όλων των βαθμίδων μια που πολλαπλά έχουν αποδείξει ότι το αξίζουν!! Άλλωστε κατά τον Αριστοτέλη «Αυτοί που δίνουν καλή εκπαίδευση στα παιδιά, πρέπει να τιμώνται περισσότερο από εκείνους που τα γέννησαν, γιατί οι γονείς τους έδωσαν μόνο τη ζωή, οι παιδαγωγοί όμως την ικανότητα να ζουν καλά.» Παπαδόπουλος Πάρης

24 Φεβρουαρίου 2014

Επιμορφωτική ημερίδα- Διαχείριση της Ιστορικής μνήμης

Υλοποιήθηκε σήμερα 24/02/2014 επιμορφωτική συνάντηση 12:00-14:00 στο χώρο της Β/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Κιλκίς με τη συνεργασία του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και της Διεύθυνσης  Α/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Κιλκίς. Το σεμινάριο απευθύνονταν σε νηπιαγωγούς & δασκάλους του Νομού  με πρόγραμμα:


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

12.00-12.05     Χαιρετισμός
                        του Διευθυντή Α΄Βάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς
                        κ. Κωνσταντίνου Ραμπίδη
12.05-12.10     Χαιρετισμός
                        του Σχολικού Συμβούλου Α΄Βαθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς
                        κ. Πάρη Παπαδόπουλου
12.10-12.30     Η διδασκαλία της Ιστορίας και τα λεγόμενα «ευαίσθητα» θέματα
                        Ιωάννης Χασιώτης, Ομότ. Καθηγητής ΑΠΘ
12.30-12.50     Η Ελλάδα στους δύο παγκοσμίους πολέμους (1914-1945)
                        Στράτος Δορδανάς, Λέκτορας του Τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και
Ανατολικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
12.50-13.10     Τα σχολικά εγχειρίδια των βαλκανικών κρατών
Σταυρούλα Μαυρογένη, Λέκτορας του Τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
13.10-13.30     Τα μουσειακά αντικείμενα ως εκπαιδευτικά εργαλεία
                        Περσεφόνη Καραμπάτη, Ιστορικός -Μουσειολόγος, Ίδρυμα
Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα
13.30-14.00     Συζήτηση-Συμπεράσματα


Οι εκπαιδευτικοί ενημερώθηκαν παράλληλα για τα εκπαιδευτικά προγράμματα του μουσείου τα οποία είναι και ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε εδώ

Νέα - Δραστηριότητες

  • 04-12-2013Νυχτερινές περιπέτειες στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα!
  • 25-11-2013Επιμορφωτικά σεμινάρια - Νοέμβριος 2013
  • 11-11-2013Νέα Επιμορφωτικά Σεμινάρια
Περισσότερα - See more at: http://www.imma.edu.gr/imma/index.html#sthash.256PNUub.dpuf

Εκπαιδευτικά προγράμματα

Το Μουσείο μας υπήρξε το πρώτο στη Θεσσαλονίκη που εφάρμοσε ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 στους χώρους του αλλά και στις σχολικές αίθουσες ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά, το οποίο ανέλαβε ομάδα εθελοντριών οδηγών και εκπαιδευτριών του Σώματος Ελληνίδων Οδηγών.
Τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα στηρίζονται στη βασική μας αντίληψη ότι το μουσείο αποτελεί έναν χώρο, όπου ο πολιτισμός όχι μόνο προβάλλεται, αλλά και συν-δημιουργείται.

Αποκρυπτογραφώντας τον Μακεδονικό Αγώνα

Κρυμμένα μηνύματα και καλά φυλαγμένα μυστικά περιμένουν την αποκρυπτογράφισή τους. Τα παιδιά μέσα από ένα συναρπαστικό παιχνίδι γρίφων ανακαλύπτουν τη μυστική φύση του Μακεδονικού Αγώνα επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη λογική τους!

Ταξιδεύοντας στο χρόνο πάνω σε μία πένα και ένα …ποντίκι! (2003 – σήμερα)

Το πρόγραμμα καλεί τα παιδιά σ’ ένα ταξίδι στο χρόνο μέσα από πορείες και στάσεις που επιζητούν το κριτικό κοίταγμα της Ιστορίας.
Με συντροφιά την πένα των Μακεδονομάχων τα παιδιά επεξεργάζονται κατά ομάδες θεματικές ενότητες μέσα στη σχολική αίθουσα και τη μετατρέπουν σε ερευνητικό κέντρο. Κατόπιν, επισκέπτονται το μουσείο, όπου τα ίδια πια ως ξεναγοί παρουσιάζουν τοθέμα τους χρησιμοποιώντας τα εκθέματα του χώρου. Τέλος, το ερευνητικό κέντρο του μουσείου ανοίγει τις πόρτες του και τα αρχεία του και δείχνει πώς η νέα τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει στην έρευνα.

Εικόνες από το πρόγραμμα:

Με τον τρόπο αυτόν τα παιδιά εξοικειωνονται με τις διαδικασίες που απαιτούνται γι ατη διατήρηση της ιστορικής μνήμης, τη διάσωση των πηγών, αλλά και τη μετατροπή των αντικειμένων σε μουσειακά εκθέματα.
- See more at: http://www.imma.edu.gr/imma/education/index.html#sthash.AhtWDW07.dpuf

Νέα - Δραστηριότητες

  • 04-12-2013Νυχτερινές περιπέτειες στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα!
  • 25-11-2013Επιμορφωτικά σεμινάρια - Νοέμβριος 2013
  • 11-11-2013Νέα Επιμορφωτικά Σεμινάρια
Περισσότερα - See more at: http://www.imma.edu.gr/imma/index.html#sthash.256PNUub.dpuf

23 Φεβρουαρίου 2014

Σεμινάριο Παιδαγωγικής Επάρκειας στην Κέρκυρα

 Ευχαριστώ τους/τις συναδέλφους Σχολικούς Συμβούλους της Κέρκυρας, για τη συνεργασία και τις όμορφες στιγμές που μοιραστήκαμε μαζί. Ευχαριστώ για τη φιλοξενία & με χαρά
να τα πούμε σύντομα.
Παπαδόπουλος Πάρης


17 Φεβρουαρίου 2014

Διατροφή για Άριστη Απόδοση στο Σχολείο

http://atlantas.wikispaces.com/file/view/%CE%94%CE%99%CE%91%CE%A4%CE%A1%CE%9F%CE%A6%CE%97%20%26%20%CE%9C%CE%95%CE%A3%CE%91%20%CE%9C%CE%91%CE%96%CE%99%CE%9A%CE%97%CE%A3%20%CE%95%CE%9D%CE%97%CE%9C%CE%95%CE%A1%CE%A9%CE%A3%CE%97%CE%A3%20ISBN%20960-7425-98-7.pdf/314230230/%CE%94%CE%99%CE%91%CE%A4%CE%A1%CE%9F%CE%A6%CE%97%20%26%20%CE%9C%CE%95%CE%A3%CE%91%20%CE%9C%CE%91%CE%96%CE%99%CE%9A%CE%97%CE%A3%20%CE%95%CE%9D%CE%97%CE%9C%CE%95%CE%A1%CE%A9%CE%A3%CE%97%CE%A3%20ISBN%20960-7425-98-7.pdf
Η απόδοση του μαθητή στο σχολείο δεν εξαρτάται μόνο από το πόσο καλά έχει διαβάσει. Εξίσου σημαντικό ρόλο παίζει και η σωστή διατροφή. Νηστικό αρκούδι δεν... γράφει καλά στις εξετάσεις! Οι γενικές αρχές που θα πρέπει να διέπουν τις διατροφικές συνήθεις του μαθητή δεν διαφέρουν σημαντικά από αυτές που θα πρέπει να ακολουθούμε όλοι μας. Απλώς, για τα παιδιά μικρές λεπτομέρειες έχουν μεγαλύτερη σημασία. Και αυτό διότι το παιδί εκτός από τις καθημερινές του ανάγκες, θα πρέπει παράλληλα να καλύψει και τις ανάγκες ανάπτυξης. Τι θα πρέπει, λοιπόν, να προσέξει ένας μαθητής (και οι γονείς του);
Καταρχάς, το πρωινό. Μετά τη βραδινή αποχή από το φαγητό, οι αποθήκες ενέργειας του οργανισμού έχουν σχεδόν αδειάσει. Ο εγκέφαλος χρειάζεται άμεσα τροφή για την παροχή ενέργειας και απαραίτητων για τη λειτουργία του θρεπτικών συστατικών. Πολλές μελέτες επιβεβαιώνουν ότι τα παιδιά που τρώνε ένα πλήρες και θρεπτικό πρωινό παρουσιάζουν μεγαλύτερη εγρήγορση για σκέψη και ικανότητα μάθησης, έχουν καλύτερη συμπεριφορά στην τάξη, δεν κουράζονται εύκολα και διατηρούν την απόδοση τους σε υψηλά επίπεδα μέχρι το μεσημέρι. Παράλληλα, η συστηματική λήψη πρωινού μειώνει το άγχος, τη μελαγχολία και τη συναισθηματική κατάθλιψη.
Τι θα πρέπει να περιέχει ένα πρωινό; Ενδείκνυται να περιέχει τρόφιμα τουλάχιστον από 2 διαφορετικές ομάδες τροφίμων. Ιδανικά, θα μπορούσε να είναι «πλήρες», συνδυάζοντας τρόφιμα από την ομάδα του αμύλου (δημητριακά, ψωμί ή φρυγανιές, κατά προτίμηση ολικής άλεσης), της πρωτεΐνης (γάλα, ξινόγαλα, γιαούρτι, αυγό, τυρί, ζαμπόν, γαλοπούλα) και φρέσκα φρούτα (ή χυμό) ή λαχανικά. Καθώς ως γονείς μπορείτε να δώσετε το καλό παράδειγμα, φροντίστε να διαθέσετε χρόνο για ένα πρωινό γεύμα με όλα τα μέλη της οικογένειας στο τραπέζι! Μπορεί για παράδειγμα να χρειαστεί να ξυπνήστε 15 λεπτά νωρίτερα, και να εμπλέξετε και τα παιδιά στην προετοιμασία του.
Τι άλλο πρέπει να προσέχει ο μαθητής; Σωστή κατανομή γευμάτων κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ο εγκέφαλος χρειάζεται συνεχή ροή από "καύσιμα" για να μπορέσει να λειτουργήσει σωστά. Τα καύσιμα αυτά, με τη μορφή της γλυκόζης, προέρχονται από την τροφή αλλά και από αποθήκες ενέργειας του οργανισμού. Για να μπορεί ο οργανισμός να παρέχει την απαραίτητη ποσότητα γλυκόζης στον εγκέφαλο, ο μαθητής θα πρέπει να τρώει ένα γεύμα ή σνάκ κάθε 3-4 ώρες, κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Δεν αρκεί, όμως, να τρώει συχνά ο μαθητής, θα πρέπει να προσέχει και τι τρώει. Τα δύο κύρια γεύματα θα πρέπει να περιέχουν τρόφιμα από όλες τις βασικές ομάδες τροφίμων. Ένα ποιοτικά «πλήρες» γεύμα περιέχει έναν εκπρόσωπο από την ομάδα του κρέατος και των οσπρίων (διάφορα είδη κρέατος, ψάρι, όσπρια, αλλά και αβγό ή τυρί), έναν εκπρόσωπο από την ομάδα του ψωμιού και των δημητριακών (π.χ. ψωμί, ρύζι, ζυμαρικά, πατάτα, κατά προτίμηση ολικής άλεσης όπου γίνεται) και έναν εκπρόσωπο από την ομάδα των λαχανικών, μαγειρεμένων ή ως σαλάτα, και ωμών ή βραστών. Για παράδειγμα, ένα πλήρες γεύμα μπορεί να είναι μια ανάμικτη σαλάτα με κοτόπουλο στο φούρνο και πατάτες ή μια σαλάτα με φακές μαζί με ψωμί ολικής αλέσεως ή ακόμα και μια σαλάτα με παστίτσιο!
Η πρόσληψη λίπους είναι επίσης αναγκαία για την πνευματική ανάπτυξη των παιδιών. Υπάρχουν λιπίδια που είναι πιο αποδοτικά σε σχέση με την εγκεφαλική λειτουργία, όπως τα λεγόμενα απαραίτητα ω-6 και ω-3 λιπαρά οξέα. Τα σημαντικά αυτά λιπίδια δεν συντίθενται στον οργανισμό, οπότε τα παιδιά τα παίρνουν μόνο μέσω της διατροφής τους. Είναι πολύτιμα για την καλή λειτουργία του οργανισμού και προσφέρουν στον εγκέφαλο την αναγέννηση και τον ανεφοδιασμό που του είναι απαραίτητος. Επιπλέον, αυτά τα λιπίδια σχετίζονται με την εγρήγορση της σκέψης, ενώ μειωμένες συγκεντρώσεις τους έχουν βρεθεί σε παιδιά με κατάθλιψη, δυσλεξία και διαταραχή της προσοχής. Φροντίστε, λοιπόν, να προσφέρετε στα παιδιά συχνά ψάρια ή θαλασσινά (2 φορές την εβδομάδα), και έχετε κατά νου ότι όσο πιο λιπαρό το ψάρι (π.χ. σαρδέλες, σκουμπρί, γαύρο, σολομό,) τόσο πιο ευεργετικό. Αλλά και φυτικές πηγές μπορούν να ενισχύσουν την πρόσληψη αυτών των λιπιδίων, όπως καρποί και σπόροι, π.χ. καρύδια, πασατέμπο, ηλιόσπορος για τα ω-3, καθώς και ελαιόλαδο, καλαμπόκι, ηλιόσποροι και σουσάμι για τα απαραίτητα ω-6.
Όσον αφορά το γεύμα στο σχολείο και το απογευματινό σνακ, φρούτα, γιαούρτι σκέτο ή με φρούτα, ένα απλό τοστ, μπάρες δημητριακών, κουλούρι με σουσάμι ή 1 κομμάτι σπιτική πίτα αποτελούν ενδεδειγμένες λύσεις. Σκεφτείτε τη δυνατότητα να ετοιμάσετε οι ίδιοι το κολατσιό του παιδιού σας, ώστε να είστε σίγουροι για την ποιότητα αλλά και την ασφάλειά του.
Από την άλλη μεριά, η με μέτρο κατανάλωση σοκολάτας αυξάνει την παραγωγή ενδορφινών, ουσιών δηλαδή που μας φτιάχνουν τη διάθεση και ενισχύουν τις εγκεφαλικές λειτουργίες. Για αυτό και χαρακτηρίζεται ως «ενισχυτικό» τρόφιμο κατά την περίοδο εξετάσεων και έντονου διαβάσματος. Όμως, χρειάζεται προσοχή, διότι η αλόγιστη κατανάλωση σοκολάτας μπορεί να «εκτοπίσει» άλλα τρόφιμα από το διαιτολόγιο του παιδιού ή να επιδράσει αρνητικά στη ρύθμιση του σωματικού του βάρους. Ίσως, μικρότερης ποσότητας γλυκές απολαύσεις για περισσότερες φορές την εβδομάδα είναι μία λύση αρεστή σε πολλούς!
Πηγή: http://eyzin.minedu.gov.gr

12 Φεβρουαρίου 2014

Συναντήσεις εκπαιδευτικών για ενδοσχολική επιμόρφωση

Ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι επιμορφωτικές συναντήσεις των εκπαιδευτικών του 1ου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου Κιλκίς που υλοποιήθηκαν στα πλαίσια δράσεων ενδοσχολικής επιμόρφωσης που αναπτύσσει το Σχολείο, με στόχο την προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. Με εισήγηση της Διευθύντριας του Σχολείου κ. Δουλκερίδου Παρθένας και απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, σε συνεργασία με τον Σχολικό Σύμβουλο της 2ης Εκπ/κής Περιφέρειας της Δ/νσης Α/θμιας Εκπ/σης Κιλκίς κ. Παπαδόπουλου Πάρη και την κ. Χατζηγεωργιάδου Μαρία, ψυχολόγο του Κέντρου Πρόληψης της Χρήσης Εξαρτησιογόνων Ουσιών Ν. Κιλκίς «ΝΗΡΕΑΣ» , πραγματοποιήθηκαν 3 δίωρες επιμορφωτικές συναντήσεις στις 14-21-28/01/2014 και το χρονικό διάστημα 14:00-16:00 στο χώρο του Σχολείου με θέμα «Διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων στο σχολείο». 

Οι επιμορφωτικές συναντήσεις είχαν τη μορφή βιωματικού εργαστηρίου και έδωσαν την ευκαιρία στους εκπ/κούς να στοχαστούν και να αναστοχαστούν πάνω στις δικές τους αντιλήψεις και παραδοχές για τις κρίσεις και συγκρούσεις στο σχολικό χώρο, να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να αφουγκραστούν τις δικές τους ανάγκες αλλά και των άλλων και να αναπτύξουν δεξιότητες διαχείρισης των συγκρούσεων.
Η Διευθύντρια και οι εκπαιδευτικοί του Σχολείου ευχαριστούν θερμά τον Σχολικό Σύμβουλο κ. Παπαδόπουλο Πάρη και την κ. Χατζηγεωργιάδου Μαρία για την υλοποίηση της ενδοσχολικής επιμόρφωσης.

11 Φεβρουαρίου 2014

Ωδή στη μέση ηλικία...


Αν είστε άνω των 40 ετών, σας εγγυώμαι ότι η ανάγνωση αυτού του άρθρου θα σας φτιάξει το κέφι. Για μια πιο ολοκληρωμένη απόλαυση, θα πρέπει να διαβάσετε το βιβλίο «The Secret Life of the Grown Up Brain» («Η μυστική ζωή του ενήλικου εγκεφάλου»).

ΛΟΙΠΟΝ : Έχετε παρατηρήσει ότι ξεχνάτε ονόματα;  Ότι αφαιρείσθε και δεν μπορείτε να θυμηθείτε τι ακριβώς πήγατε να κάνετε στην κουζίνα; Ότι πρέπει να γράφετε ατέλειωτες λίστες με όλα τα μικροκαθήκοντα που ξεχνάτε; Ότι τα παιδιά σας μουγκρίζουν όταν δεν μπορείτε να χειριστείτε κάποιο  κινητό;

Αν απαντάτε «ναι» σε κάποιο ή σε όλα από αυτά, μήπως συμπεραίνετε ότι το μεσόκοπο μυαλό σας αρχίζει να διαλύεται και ότι έχετε πάρει τον κατήφορο που οδηγεί αργά αλλά σταθερά στο γεροντικό ξεκούτιασμα; Αν συμβαίνει αυτό, το παραπάνω  βιβλίο της Μπάρμπαρα Στράουτς θα σας κάνει να πηδάτε από χαρά! Υποστηρίζει ότι σε ένα μεγάλο φάσμα γνωσιακών δεξιοτήτων, ο νους των μεσηλίκων (ηλικίας περίπου από 40 έως 68) ξεπερνάει σε επιδόσεις κάθε άλλη ηλικιακή ομάδα. Υπάρχουν κάποια πράγματα που χάνουμε (π.χ. η γρήγορη ανάκληση πληροφοριών, όπως τα ονόματα),  αλλά αυτά αντισταθμίζονται  - και με το παραπάνω -  από τα μεγάλα κέρδη σε πολλές σημαντικές μορφές διανοητικής λειτουργίας  όπως:
-Το μεσήλικο μυαλό χειρίζεται πιο ήρεμα τα συναισθήματα και τις πληροφορίες.
-Είναι πιο εύκαμπτο, πιο ευέλικτο, ακόμα και πιο «ευδιάθετο».
-Σε τέσσερις από έξι διανοητικές ικανότητες, η κορύφωση έρχεται στη μέση ηλικία.
- Ο μεσήλικας αναγνωρίζει καλύτερα τις λεπτές αποχρώσεις και τα διφορούμενα.
-Μπορεί να συλλάβει με μεγαλύτερη ακρίβεια καταστάσεις, πράγμα που επιτρέπει την καλύτερη κρίση.

Μια μελέτη - τέλος -  συμπεραίνει ότι η ΣΟΦΙΑ κορυφώνεται γύρω στα 65, έπειτα από μια σταθερή συσσώρευση στη διάρκεια της ζωής. Σε δύο θέσεις-κλειδιά του εγκεφάλου - η μυελίνη, η λευκή λιπαρή ουσία που κάνει τις συνδέσεις στην εγκεφαλική λειτουργία., εξακολουθεί να
αυξάνεται κατά τη μέση ηλικία, συχνά και μετά τα 65. Το πιο αξιοπρόσεκτο  εύρημα, είναι όμως, ότι ο νους του μεσήλικα είναι πιο χαρούμενος  από των νέων ανθρώπων!!!
(Σε μια σειρά από τεστ έγινε φανερό ότι οι μεσήλικες αγχώθηκαν λιγότερο από τα αρνητικά ερεθίσματα και ανταποκρίθηκαν πολύ έντονα στα θετικά !).
Αν λοιπόν οι μεσήλικες είναι τόσο ευνοημένοι, γιατί τότε η περίοδος αυτή της ζωής μας είναι τόσο δυσφημισμένη; Εδώ η Μπάρμπαρα Στράουτς γκρεμίζει με εκπληκτική μαεστρία τη δαιμονοποίηση της μέσης ηλικίας κατά τον 20ό αιώνα. Δεν υπάρχουν αποδείξεις ούτε για την ανδρική «κρίση μέσης ηλικίας» ούτε για το γυναικείο «σύνδρομο της άδειας φωλιάς».
Το συμπέρασμα είναι ότι η ικανοποίηση από τη ζωή αυξάνεται και φτάνει στο απόγειό της στα χρόνια της όψιμης ωριμότητας. Και αυτό παρά τα όσα λέγονται για τους ανθρώπους  «σάντουιτς», (τους ανθρώπους, δηλαδή  που φροντίζουν ταυτόχρονα  παιδιά και γέρους γονείς ).  Οπως λέει η συγγραφέας Μάργκαρετ Γκιούλετ, έχουμε γίνει θύματα μιας «ιδεολογίας της παρακμής», αφεθήκαμε να μας «ορίσει ως γέρους η κουλτούρα». Ευτυχώς, η επιστήμη καταρρίπτει  όλους αυτούς τους μύθους.
Και ίσως τα καλά μαντάτα να μας βοηθήσουν να οργανώσουμε καλύτερα τη  ζωή μας. Στο μεταξύ, είναι καιρός για ανακωχή.
Ας μην ανησυχούμε για τα ξεχασμένα ονόματα, τα χαμένα κλειδιά και την αφηρημάδα: όλα αυτά είναι ασήμαντα.-

9 Φεβρουαρίου 2014

ΜΕ ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΟΙ ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΑ ΘΑ ΜΕΤΑΚΙΝΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΙ ΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΚΕΝΑ
Ηλεκτρονικό μάτι στις μεταθέσεις
Τις επόμενες ημέρες ολοκληρώνεται η καταγραφή των αναγκών ανά ειδικότητα σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας  με σύμμαχο το σύστημα ηλεκτρονικής καταγραφής ( mySchool ). Μέχρι το τέλος του μήνα θα εκδοθεί η εγκύκλιος για τις μεταθέσεις
 ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΙΚΟΛΙΤΣΑΤΡΙΓΚΑ(Έθνος)
Στοχευμένες μεταθέσεις, που θα συνδέονται αποκλειστικά με τα πραγματικά κενά που υπάρχουν στις σχολικές μονάδες προωθεί το υπουργείο Παιδείας, ενώ ταυτόχρονα θα υπάρξει μαχαίρι στις μεταθέσεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τις επόμενες ημέρες ολοκληρώνεται η πλήρης καταγραφή των αναγκών ανά ειδικότητα σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας, ενώ μέχρι το τέλος του μήνα θα εκδοθεί n εγκύκλιος για τις μεταθέσεις, όπου εξειδικεύονται τα κριτήρια και n μοριοδότηση για τις μετακινήσεις δασκάλων και καθηγητών.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να υπάρξει εξορθολογισμός στην κατανομή του ανθρώπινου δυναμικού ώστε να πάψει πλέον το φαινόμενο των προηγούμενων ετών όπου διορίζονταν εκπαιδευτικοί σε περιοχές που δεν υπήρχαν καταγεγραμμένες ανάγκες, με αποτέλεσμα σε έναν νομό να περισσεύουν και στον διπλανό νομό να υπάρχουν κενά στην ίδια ειδικότητα... Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας κάθε χρόνο υπήρχε μια μετακίνηση (αποσπάσεις, μεταθέσεις) που αφορούσε το 25% του εκπαιδευτικού πληθυσμού πράγμα που σήμαινε σπατάλη πόρων. Επίσης το γενικότερο στρεβλό σύστημα προσλήψεων και μετακινήσεων του προσωπικού το οποίο έλυνε προβλήματα σε κάποιες περιοχές και δημιουργούσε σοβαρές ανάγκες σε άλλες οδηγούσε στην εύκολη λύση της πρόσληψης αναπληρωτών, η οποία επιβάρυνε τον κρατικό προϋπολογισμό με 200.000 ευρώ τον χρόνο. Καταλυτικό ρόλο στην ορθή αξιοποίηση του προσωπικού θα παίξει το σύστημα ηλεκτρονικής καταγραφής. Με το σύστημα αυτό φαίνονται σε πραγματικό χρόνο όλα τα αριθμητικά δεδομένα των σχολικών μονάδων (μαθητές, καθηγητές, ειδικότητες, ώρες διδασκαλίας ανά εκπαιδευτικό, κενά και πλεονάσματα). Σύμφωνα με πληροφορίες, τα κριτήρια μοριοδότησης για τις μεταθέσεις δεν θα αλλάξουν, ενώ θα γίνουν βελτιώσεις μόνο στον τρόπο των μεταθέσεων σι οποίες σε κάθε περίπτωση την ερχόμενη σχολική χρονιά θα είναι λιγότερες από φέτος, ενώ οι αποσπάσεις θα ελαχιστοποιηθούν. Πηγές του υπουργείου Παιδείας ανέφεραν ότι από φέτος βάζουμε φρένο στη σπατάλη αξιοποιώντας τους εκπαιδευτικούς σωστά ώστε τα σχολεία να λειτουργούν χωρίς προβλήματα . Πάντως το θέμα των μεταθέσεων αφορά έναν πολύ μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αφού κάθε χρονιά σχετικές αιτήσεις καταθέτουν περίπου 15.000 -20.000 άτομα. Το καθεστώς των μεταθέσεων, εκτός από την κρατική μηχανή, ταλαιπωρεί και τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι διεκδικούν αναμόρφωση της ισχύουσας νομοθεσίας μεταθέσεων με στόχο τη διαμόρφωση ενός απλού, κατανοητού, αντικειμενικού και δικαιότερου συστήματος μεταθέσεων.
ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ
Tα έξι κριτήρια
ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ για τις μεταθέσεις των εκπαιδευτικών είναι:
Η συνολική υπηρεσία,
Η συνυπηρέτηση,
 Οι οικογενειακοί λόγοι,
Οι συνθήκες διαβίωσης στις έδρες των σχολείων όπου υπηρέτησαν ή υπηρετούν,
Η εντοπιότητα,
Η πρώτη προτίμηση.
Σε περίπτωση ισοβαθμίας των εκπαιδευτικών κατά τις μεταθέσεις από περιοχή σε περιοχή, προηγούνται οι εκπαιδευτικοί που υπερέχουν κατά κριτήριο, εάν αυτά συντρέχουν και με την εξής σειρά:
α) στη συνυπηρέτηση
β) στην εντοπιότητα
γ) στους οικογενειακούς λόγους
δ) στη συνολική υπηρεσία
ε) στις δυσμενείς συνθήκες λειτουργίας των σχολείων όπου υπηρέτησαν ή υπηρετούν
στ) στην πρώτη προτίμηση.
Σε περίπτωση ισοβαθμίας και στα επιμέρους κριτήρια τότε λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία και η σειρά δημοσίευσης του διορισμού τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

1993 Οι Θέσεις της ΔΟΕ για την Αξιολόγηση

http://www.xsap.gr/pub/doe_aksiologisi.pdf

8 Φεβρουαρίου 2014

Ο Η. Ματσαγγούρας τοποθετείται πρόεδρος της Ανεξάρτητης Αρχής για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Ο καθηγητής διδακτικής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών Ηλίας Ματσαγγούρας τοποθετείται πρόεδρος  του Συμβουλίου της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π..Δ.Ε.), με απόφαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής , ύστερα από σχετική εισήγηση του υπουργού Παιδείας
Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Ματσαγγούρας ήταν πρόεδρος της Επιτροπής που εισηγήθηκε στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας το πλαίσιο για την κατάρτιση του Προεδρικού Διατάγματος για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
 Ειδικότερα η συγκεκριμένη Επιτροπή  τη συγκροτούσαν οι: 
 i) Ματσαγγούρας Ηλίας, Καθηγητής ΕΚΠΑ, ως Πρόεδρος
ii) Ανδρεαδάκης Νικόλαος, επ. Καθηγητής Παν. Κρήτης, ως Αντιπρόεδρος
iii) Γιαλούρης Παρασκευάς, Σχολικός Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ως μέλος,
iv) Πασιάς Γεώργιος, επ. Καθηγητής ΕΚΠΑ, ως μέλος,
v) Κουλουμπαρίτση Αλεξάνδρα, π. Σύμβουλος Π.Ι., ως μέλος,
vi) Λουκέρης Διονύσιος, Σύμβουλος Β΄ Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α., ως μέλος,
vii) Ζουγανέλη Αικατερίνη, π. Πάρεδρος Π.Ι., ως μέλος,
viii) Σαλτερής Νικόλαος, Σχολικός Σύμβουλος Π.Ε., ως μέλος,
ix) Ο Διευθυντής Σπουδών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α., ως μέλος,
x) Ο Διευθυντής Σπουδών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α., ως μέλος.
Πηγή: essos

6 Φεβρουαρίου 2014

Σχολικοί Σύμβουλοι & Αυτο-αξιολόγηση

 Είχα την ευκαιρία να ζήσω τις τελευταίες ημέρες ακόμη πιο έντονα την καθημερινότητα των σχολείων και των συνθηκών που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί της Α/θμιας σε αρκετά Δημοτικά Σχολεία. Μέσα στις πολλαπλές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν συνέχεια, αναδύεται και η υποχρέωση της αυτο-αξιολόγησης με το σχηματισμό ομάδων εργασίας κ.λ.π. Συνυπάρχουν ανάμεικτα συναισθήματα που αφορούν σε μια σειρά αγκυλώσεων και παρεξηγήσεων : ανοίγει η πόρτα των απολύσεων, ξεκινά η χειραγώγηση του σχολείου, θα έχουμε τεράστιο φόρτο εργασίας, συνδέεται άμεσα με την εξωτερική αξιολόγηση, θα δημιουργηθούν πολλών ταχυτήτων σχολεία.. Από την άλλη ο ιός της συνδικαλιστικής ρητορίας ισοπεδώνει κάθε έννοια επιχειρηματικού λόγου (κατά Toulmin)- καταργήσαμε τα σεμινάρια των Σχολικών Συμβούλων... εφιάλτες υπάρχουν πάντα έτσι και κάποιοι σύμβουλοι... θα διαγράψουμε από τους συλλόγους τους Σχολικούς Συμβούλους που θα...
 Τελικά ποιο είναι  το διακύβευμα σε σχέση με την αυτο-αξιολόγηση των σχολικών μονάδων;  Η εμπλοκή και σε ποιο βαθμό των Σχολικών Συμβούλων σ' αυτήν και την ενημέρωση των Διευθυντών  και των Συλλόγων Διδασκόντων ή αν τελικά το σχολείο, ως συλλογική οντότητα, αποτιμά την πραγματικότητά του χωρίς εξωτερικές παρεμβάσεις και θέτει τους στόχους του; 
  Ούτε βέβαια και η κινητικότητα-απόλυσεις των εκπαιδευτικών το καλοκαίρι ήταν αποτέλεσμα κάποιας αξιολόγησης ώστε να τη συνδέουμε a priori με απολύσεις των εκπαιδευτικών.
Αναμένουμε, αναμένουμε.. Τι άραγε; Οι Σχολικοί Σύμβουλοι να μην απωλέσουν τον συμβουλετικό τους ρόλο και η συνέπεια να κυριαρχήσει στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η εκπαίδευση στον τόπο μας.
Παπαδόπουλος Πάρης

4 Φεβρουαρίου 2014

Διαγωνισμός για τη Σχολική Βία για όλα τα Δημοτικά Γυμνάσια και Λύκεια-Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr
Ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Σ. Κεδίκογλου, και το Παρατηρητήριο για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, που λειτουργεί στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων τους και με στόχο την ευαισθητοποίηση και ενεργοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας, καλούν τους μαθητές τις μαθήτριες της Δημοτικής Εκπαίδευσης και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας, να συμβάλλουν με τις εικαστικές δημιουργίες τους στη διαμόρφωση της ιστοσελίδας του Παρατηρητηρίου (http://paratiritirio.minedu.gov.gr).
Πατήστε εδώ για την εγκύκλιο
    Το θέμα της δράσης είναι: «+δημιουργώ» και στόχος είναι τόσο η ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας σε θέματα βίας και εκφοβισμού, όσο και η ανάδειξη θετικών προτύπων συμπεριφοράς, καθώς και της αξίας της ανάπτυξης σχέσεων που στηρίζονται στον σεβασμό, την κατανόηση και την αποδοχή.

3 Φεβρουαρίου 2014

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ Β’ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ

Γίνεται γνωστό ότι ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα πιστοποίησης Β’ επιπέδου ΤΠΕ για τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στις σχετικές δοκιμασίες του Μαΐου – Ιουνίου 2013 και του Σεπτεμβρίου 2013 στο Πληροφοριακό Σύστημα (MIS) της Πράξης «Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών για την Αξιοποίηση και Εφαρμογή των ΤΠΕ στη Διδακτική Πράξη» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ (2007-2013), που υλοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και του Ελληνικού Δημοσίου.
Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί μπορούν να δουν και να εκτυπώσουν το αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους μέσω του Πληροφορικού συστήματος (MIS) της Πράξης, με χρήση των κωδικών τους στην ηλεκτρονική διεύθυνση:
http://b-epipedo2.cti.gr/mis (επιλογή: Αποτέλεσμα Πιστοποίησης Β Επιπέδου)

1 Φεβρουαρίου 2014

Η Εκπαίδευση στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες

  H αλήθεια είναι πως συχνά επικαλούμαστε την αφήγηση της Ευρωπαϊκής εμπειρίας όσο αφορά την εκπαίδευση -κι όχι μόνο- για να παραδειγματιστούμε σχετικά με τις καλές τους πρακτικές κάτι που κάνουμε (το αναφέρω γιατί το ακολουθώ κι εγώ) και τώρα σε συζητήσεις που αφορούν την επικείμενη Αυτο-αξιολόγηση. Τα στοιχεία σαφώς είναι καταλυτικά εναντίον μας όσο αφορά τους μισθούς -Τα συγκριτικά της εικόνας είναι του 2009 και θεωρώ πως από τότε έχουν χειροτερέψει θεαματικά- κι επιπρόσθετα φαίνεται από  μια μελέτη της ΟΛΜΕ του 2012 αλλά και στοιχεία που υπάρχουν στο δίκτυο ΕΥΡΙΔΙΚΗ* αναδεικνύεται πως οι αργίες που απολαμβάνουν μαθητές, μαθήτριες & εκπαιδευτικοί στη χώρα μας δεν απέχουν πολύ από το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.
http://olme-attik.att.sch.gr/new/wp-content/uploads/2012/01/meleti-kemete-olme40112.pdf
Ένας φίλος αστυνομικός μου λέει πως αυτό που κυκλοφορεί είναι πως: οι ένστολοι παίρνουν έξτρα χρήματα και οι εκπαιδευτικοί έξτρα ώρες. Θεωρώ πως κάθε φορά που εφαρμόζονται αλλαγές αυτές πρέπει να γίνονται σταδιακά και με μέτρο. Να εφαρμοστεί η γενικευμένη αυτο-αξιολόγηση να δούμε πως και σε τι βελτιώθηκε το εκπαιδευτικό έργο και στη συνέχεια μέσα από μια συνεχή ροή διαλόγου και αλληλεπίδρασης με τον εκπαιδευτικό της πράξης να ακολουθήσουν τα όποια βήματα. Είναι φρονώ καλύτερα να κάνουμε τον εκπαιδευτικό κοινωνό της εκπαιδευτικής πολιτικής που θα ακολουθηθεί και να μη διαχέονται συνεχώς πληροφορίες που αφορούν στη λειτουργία των σχολείων μας και καλλιεργούν ένα κλίμα ανασφάλειας και πειραματισμών.
                                                                 
*Τι είναι η Ευρυδίκη
http://eacea.ec.europa.euΤο Δίκτυο Ευρυδίκη παρέχει πληροφορίες και αναλύσεις για τα εκπαιδευτικά συστήματα και πολιτικές  στην Ευρώπη. Αποτελείται από 40  εθνικές μονάδες στις 36 χώρες που  συμμετέχουν στο πρόγραμμα διά Βίου  Μάθησης της ΕΕ. Ο συντονισμός και η  διαχείριση του Δικτύου υπάγονται στον  Εκτελεστικό Οργανισμό Εκπαίδευσης, Οπτικοακουστικών Μέσων και  Πολιτισμού της ΕΕ που εδρεύει στις Βρυξέλλες, ο οποίος εκπονεί τις εκδόσεις και διαχειρίζεται τις βάσεις δεδομένων του Δικτύου. 
Παπαδόπουλος Πάρης