Φυσικές Επιστήμες

1. Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό Σχολείο εδώ


2. Mια αφίσα για τις ανανεώσιμες και μη πηγές ενέργειας




οδηγίες για τη διδασκαλία
Χωρίζουμε τους μαθητές σε 3 ομάδες και τους δίνουμε από ένα χρωματιστό χαρτόνι, μαρκαδόρους σε ποικίλα χρώματα, ψαλίδια, κόλλες καθώς φωτοτυπημένο υλικό με ασπρόμαυρες εικόνες συνοδευμένες από λεζάντες οι οποίες παραπέμπουν στο μάθημα των Ανανεώσιμων και μη πηγών ενέργειας. Πρόκειται για εικόνες που έχουμε συλλέξει από το διαδίκτυο και από αντίστοιχα περιοδικάόπως το ″Οικολογία″. Σ’ αυτές παρουσιάζονται εργοστάσια, μηχανήματα, συσκευές κ.ά. τα οποία χρησιμοποιούν για τη λειτουργία τους κάποια από τα διάφορα είδη ενέργειας αιολική, υδροηλεκτρική, ηλιακή, πυρηνική, γεωθερμική.
Διδακτικό υλικό
εικόνες και κείμενα
Με οδηγό το φωτογραφικό υλικό που τους δόθηκε, οι μαθητές καλούνται να σχεδιάζουν τη δική τους αφίσα, στην οποία θα απεικονίζεται οτιδήποτε έχει σχέση με τις παραπάνω μορφές ενέργειας. Προκειμένου να ενεργοποιηθεί η φαντασία τους θα τους ζητήσουμε να συμπεριλάβουν και ένα ευφάνταστο, ιδιαίτερο τίτλο για το κολλάζ τους.
Εικόνες για την πρώτη ομάδα
Ανεμογεννήτριες: αιολική ενέργεια...
Περισσότερο υλικό εδώ


3. Επιστημονικά γεγονότα που επηρέασαν τον πολιτισμό 







Όταν διδάσκουμε ή διδασκόμαστε φυσικές επιστήμες τις περισσότερες φορές τα επιστημονικά γεγονότα παρουσιάζονται ξεκομμένα από το ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο μέσα στο οποίο προέκυψαν. Τα επιστημονικά επιτεύγματα όμως αποτελούν κοινωνικές κατασκευές με κοινωνικές συνέπειες.
Οι ίδιοι οι επιστήμονες επηρεάζονται από την εποχή τους, τις πολιτισμικές τάσεις, τις ηθικές νόρμες, τις προσωπικές τους φιλοδοξίες και φιλοσοφίες, τις συνθήκες χορηγίας για έρευνα και φυσικά από τις διάφορες μορφές εξουσίας που προσπαθούν να ελέγξουν το δημιουργικό τους έργο.
Στην ενότητα αυτή του μαθήματος έχουν επιλεγεί μέχρι στιγμής να συζητηθούν τα ακόλουθα θέματα:

4. Φυσικές επιστήμες και πολιτισμός στην εκπαίδευση








Το μάθημα αποτελείται από τρεις θεματικές ενότητες.
Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζονται σταθμοί των φυσικών επιστημών που επηρέασαν τον ανθρώπινο πολιτισμό και πιο συγκεκριμένα παρουσιάζονται τα ακόλουθα θέματα:
α) Από το μηχανικό ρολόι στην βιομηχανική επανάσταση.
β) Η ατομική βόμβα και ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος.
γ) Η εξερεύνηση του διαστήματος την εποχή του ψυχρού πολέμου.
δ) Από τη μελέτη του DNA στην βιοηθική.
Στην δεύτερη ενότητα του μαθήματος πραγματοποιείται μια συγκριτική παρουσίαση των φυσικών επιστημών του δυτικού πολιτισμού απέναντι στις ερμηνείες για τον κόσμο των άλλων πολιτισμών όπως του κινέζικου, του ινδικού και του περσικού πολιτισμού αλλά και των διάφορων πολιτισμών των αυτοχθόνων (ινδιάνοι, εσκιμώοι, αυτόχθονες της Αυστραλίας).
Στην τρίτη ενότητα του μαθήματος παρουσιάζονται και αναλύονται παραδείγματα από τον τρόπο που οι φυσικές επιστήμες έχουν επηρεάσει την τέχνη αλλά και έχουν εκφραστεί μέσα από τις διάφορες μορφές τέχνης όπως το θέατρο, ο κινηματογράφος, οι εικαστικές τέχνες και η μουσική.
Για κάθε ένα από τα παραπάνω θέματα παρουσιάζονται παραδείγματα για το σχεδιασμό διδασκαλιών και διδακτικού υλικού για το δημοτικό σχολείο στο πλαίσιο της καλλιέργειας της «συνολικής εικόνας» των φυσικών επιστημών και του πολιτισμού στην εκπαίδευση.
Για το υλικό πάτησε εδώ


5. Εγγραμματισμός στις Φυσικές Επιστήμες

Ο εγγραμματισμός στις Φυσικές Επιστήμες (Φ.Ε.), σύμφωνα με το πλαίσιο αξιολόγησης του PISA 2006, αναφέρεται:
  • Στην επιστημονική γνώση του μαθητή και στην ικανότητά του να χρησιμοποιεί  αυτήν τη γνώση για να αναγνωρίζει  τα επιστημονικά ζητήματα, να αποκτά νέα γνώση, να εξηγεί φαινόμενα με επιστημονικό τρόπο και να οδηγείται σε συμπεράσματα βασισμένα σε επιστημονικά τεκμήρια για θέματα σχετικά με τις Φ.Ε. και την τεχνολογία.   Στην κατανόηση  της επιστήμης ως μιας μορφής ανθρώπινης γνώσης και διερεύνησης.
  • Στην επίγνωση  τού πώς η επιστήμη και η τεχνολογία διαμορφώνουν  το υλικό, πνευματικό και πολιτισμικό περιβάλλον.
  • Στην προθυμία  του για ενασχόληση και συμμετοχή ως ενεργού πολίτη σε ζητήματα που σχετίζονται με τις Φ.Ε.
Η χρήση της έννοιας εγγραμματισμός στις Φ.Ε. υπογραμμίζει  τη σημασία που δίνει το PISA στην εφαρμογή της επιστημονικής γνώσης στην καθημερινή ζωή σε σχέση με την απλή αναπαραγωγή της παραδοσιακής σχολικής εκδοχής της επιστημονικής γνώσης.
Για την αξιολόγηση  του εγγραμματισμού  στις Φ.Ε. συνεκτιμώνται τέσσερα αλληλένδετα στοιχεία: το πλαίσιο στο οποίο εντάσσονται οι ερωτήσεις που καλούνται οι μαθητές να απαντήσουν, οι ικανότητες που απαιτούνται από τους μαθητές για την απάντηση των ερωτήσεων καθώς   και η γνώση και οι στάσεις των μαθητών.


Παραδείγματα θεμάτων θα βρείτε εδώ

6. Φυσικές Επιστήμες-Νέα προσέγγιση-Αναλυτικά προγράμματα

για να κατεβάσεις το βιβλίο πάτησε εδώ


7.  Στοχοθεσία αναλυτικών προγραμμάτων φυσικών επιστημών-ελληνική πραγματικότητα: Άρθρο στο περιοδικό Έρευνα και πράξη. Εδώ


8. Η αντιπαράθεση των επιχειρημάτων στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών: Άρθρο στο περιοδικό Έρευνα και πράξη. Εδώ


9. PISA- Θέματα Φυσικών Επιστημών


Τίτλος
PDF
Αιολικά πάρκα
Αλλαγή κλίματος
Αντηλιακά
Βιοποικιλότητα
Γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα
Γυαλιστικό χειλιών
Διάρκεια της ημέρας
Δουλεύοντας με τη θερμότητα
Ενδύματα
Εξέλιξη
Ζύμη για ψωμί
Η διάβαση της Αφροδίτης
Η ευλογία των ποντικιών
Η συμπεριφορά του αγκαθερού
Ημερολόγιο του Σεμμελβάις
Καλαμπόκι
Καταλυτικός μετατροπέας
Κίνδυνος για την υγεία
Κλώνοι μοσχαριών
Κλωνοποίηση
Λεωφορεία
Μαίρη Μόνταγκιου
Μύγες
Όζον
Όξινη βροχή
Πόσιμο νερό
Τερηδόνα
Το Γκραντ Κάνιον
Το κάπνισμα
Το φως των άστρων
Υπέρηχος
Φαινόμενο του θερμοκηπίου
Φυσική άσκηση
Χειρουργικές επεμβάσεις